YMPÄRISTÖVASTUU

Jokaisella valinnalla on merkitystä. Haluamme yrityksenä kantaa kortemme kekoon puhtaamman ilmaston ja ympäristön puolesta.

Tiedostamme, että toimintamme aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt koko arvoketjussa ovat merkittävin ilmastovaikutuksemme. Pyrimme vähentämään ympäristövaikutuksia ja pienentämään hiilijalanjälkeä koko arvoketjun osalta. Otamme toimitusketjun ympäristövaikutukset huomioon myös hankintoja suunniteltaessa ja toteutettaessa. Vuodesta 2021 lähtien olemme laskeneet vuosittain yrityksemme hiilijalanjäljen ja vähentäneet toiminnastamme aiheutuvia päästöjä.

HIILIJALANJÄLKI

Yrityksen hiilijalanjäljellä tarkoitetaan organisaation kasvihuonekaasupäästöjen yhteenlaskettua määrää tietyllä tarkastelujaksolla. Merkittävimmät hiilijalanjälkeen vaikuttavat kasvihuonekaasut ovat hiilidioksidi, metaani ja typpioksiduuli. Hiilijalanjäljen laskennan tulokset ilmoitetaan hiilidioksidiekvivalentteina (CO2e), jossa eri kasvihuonekaasupäästöt ovat yhteismitallistettu vertailtavaan muotoon.

TAMMER BRANDS & HIILIJALANJÄLKI

Suoritamme yritystoiminnastamme aiheutuvien kasvihuonekaasujen vuosittaiset laskennat yhteistyössä Reforest Finland Oy:n kanssa. Laskennan rajaus on pysynyt samana vuodesta 2021 lähtien, joten tulokset ovat vertailtavissa. Hiilijalanjälkilaskennan avulla pystymme kartoittamaan suurimmat päästölähteet, jolloin voimme kohdistaa toimet päästöjen vähentämiseksi oikein.

Toimintamme hiilijalanjälki on laskettu perustuen GHG-protokollaan (GreenHouseGas -protocol). GHG-protokollan mukaisesti yrityksen päästöt jaetaan Scope 1-, 2- ja 3 -päästöihin.

  • Scope 1 – Suorat päästöt koostuvat Tammer Brandsin omistuksessa olevien ajoneuvojen polttoaineiden kulutuksesta.
  • Scope 2 – Organisaation epäsuorat päästöt koostuvat ostetusta ja kulutetusta sähkö- sekä lämmitys- ja viilennysenergiasta.
  • Scope 3 – Muista epäsuorista päästöistä laskemme seuraavat: itse maksettu logistiikka (upstream), työmatkaliikkuminen, liikematkustus, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin pakkausmateriaali- ja apuainehankinnat, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin jätteet ja vesi.

Laskemme vuosittain oman toimintamme suorat (yrityksen ajoneuvot) ja epäsuorat (käyttämämme sähkö- ja kaukolämpöenergia) päästöt sekä muista epäsuorista Scope 3 -päästöt, jotka ovat lueteltu yllä. Tarkennamme laskentaa Scope 3 -päästöjen osalta koko ajan. Tähän tarvitsemme myös yhteistyökumppaneidemme panosta.

Hiilijalanjälki. Carbon footprint.
Hiilijalanjälkiraportti 2024
Hiilijalanjälki. Carbon footprint.
Hiilijalanjälkiraportti 2024

HIILIJALANJÄLKI

Yrityksen hiilijalanjäljellä tarkoitetaan organisaation kasvihuonekaasupäästöjen yhteenlaskettua määrää tietyllä tarkastelujaksolla. Merkittävimmät hiilijalanjälkeen vaikuttavat kasvihuonekaasut ovat hiilidioksidi, metaani ja typpioksiduuli. Hiilijalanjäljen laskennan tulokset ilmoitetaan hiilidioksidiekvivalentteina (CO2e), jossa eri kasvihuonekaasupäästöt ovat yhteismitallistettu vertailtavaan muotoon.

TAMMER BRANDS & HIILIJALANJÄLKI

Suoritamme yritystoiminnastamme aiheutuvien kasvihuonekaasujen vuosittaiset laskennat yhteistyössä Reforest Finland Oy:n kanssa. Laskennan rajaus on pysynyt samana vuodesta 2021 lähtien, joten tulokset ovat vertailtavissa. Hiilijalanjälkilaskennan avulla pystymme kartoittamaan suurimmat päästölähteet, jolloin voimme kohdistaa toimet päästöjen vähentämiseksi oikein.

Toimintamme hiilijalanjälki on laskettu perustuen GHG-protokollaan (GreenHouseGas -protocol). GHG-protokollan mukaisesti yrityksen päästöt jaetaan Scope 1-, 2- ja 3 -päästöihin.

  • Scope 1 – Suorat päästöt koostuvat Tammer Brandsin omistuksessa olevien ajoneuvojen polttoaineiden kulutuksesta.
  • Scope 2 – Organisaation epäsuorat päästöt koostuvat ostetusta ja kulutetusta sähkö- sekä lämmitys- ja viilennysenergiasta.
  • Scope 3 – Muista epäsuorista päästöistä laskemme seuraavat: itse maksettu logistiikka (upstream), työmatkaliikkuminen, liikematkustus, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin pakkausmateriaali- ja apuainehankinnat, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin jätteet ja vesi.

Laskemme vuosittain oman toimintamme suorat (yrityksen ajoneuvot) ja epäsuorat (käyttämämme sähkö- ja kaukolämpöenergia) päästöt sekä muista epäsuorista Scope 3 -päästöt, jotka ovat lueteltu yllä. Tarkennamme laskentaa Scope 3 -päästöjen osalta koko ajan. Tähän tarvitsemme myös yhteistyökumppaneidemme panosta.

Ghg-protocol graph

TAVOITTEET

Olemme asettaneet vähennystoimille selkeät ja mitattavat tavoitteet. Laskemme hiilijalanjäljen vuosittain ja vertaamme lukemia edellisvuosiin. Vuosittaisesta hiilijalanjälkiraportistamme näemme, onko tavoitteita saavutettu. Olemme asettaneet tavoitteen oman toiminnan suorien ja epäsuorien päästöjen vähentämiselle, mutta huomioimme ilmasto- ja ympäristöasiat myös tuotevalikoimaamme suunniteltaessa.

TAMMER BRANDS & PÄÄSTÖVÄHENNYSTAVOITE

Tavoitteenamme on vähentää omasta toiminnastamme syntyviä suoria Scope 1- ja epäsuoria Scope 2 -päästöjä 75 % vuoden 2021 lähtötasosta 827 t CO2 vuoteen 2030 mennessä, joten viimeistään vuonna 2030 Scope 1- ja 2 -päästömme tulee olla enintään 207 t CO2e. Vuonna 2024 pääsimme vuodelle 2030 asetettuun 75 % päästövähennystavoitteeseen. Vuonna 2024 oman toimintamme suorat Scope 1- ja epäsuorat Scope 2 -päästöt olivat fossiilivapaan energiasopimuksen myötä yhteensä 139 t CO2e.

Vuoden 2024 alusta valitsimme fossiilivapaan energiasopimuksen, mikä vähensi merkittävästi suoria ja epäsuoria Scope 2 -päästöjä. Käyttämämme kaukolämmön päästöt ovat myös laskussa kaukolämpöyhtiöiden panostaessa päästöttömyyteen.

Aiempina vuosina 2021-2023 käyttämämme alkuperätakuuton sekasähkö kasvatti huomattavasti päästöjämme, koska jäännösjakauman päästökertoimet kasvoivat vuosittain merkittävästi. Toteutamme vuosittain kiinteistöissämme sähkönkäytön, lämmityksen ja jäähdytyksen energiansäästötoimenpiteitä, joita vuosittainen hiilijalanjälkilaskenta tukee tiedolla.

Tammer Brandsillä on käytössään keskimäärin 10 ajoneuvoa. Yrityksemme ajoneuvot ovat olleet bensiini- ja dieselkäyttöisiä, mutta ensimmäiset täyssähköautot hankimme loppuvuodesta 2022. Uudet ajoneuvot ovat pääsääntöisesti täyssähköautoja.

SBT = SCIENCE BASED TARGETS

SBT-aloitteessa mukana oleminen tarkoittaa, että sitoudumme vuonna 2015 solmitun Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä ilmaston lämpeneminen alle kahteen asteeseen. Sitoutumalla SBT-aloitteeseen saavutamme entistä vaikuttavampia tuloksia yhdessä useiden muiden toimijoiden kanssa.

Vuonna 2015 perustetun aloitteen taustalla vaikuttavat muun muassa Maailman luonnonvarainstituutti, Maailman luonnonsäätiö WWF, YK:n Kestävän kehityksen -aloite ja Carbon Disclosure Project CDP. Tieteeseen perustuvat tavoitteet ovat päästövähennystavoitteita, jotka määritetään tieteeseen pohjautuen.

SBTI & TAMMER BRANDS

Olemme sitoutuneet Science Based Targets initiativen mukaiseen päästöjen vähennystavoitteeseen (SME target route). Saimme hyväksynnän SBTi-tavoitteellemme 11.8.2022. Pääset <tästä> Science Based Targetsin tietokantaan, josta voit tarkistaa Tammer Brandsin tavoitteen.

Virallinen SBTi-lupauksemme on, että sitoudumme vähentämään Scope 1- ja 2 -päästöjä vertailuvuodesta 2021 vähintään 38 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeksemme olemme asettaneet 75 % päästövähennyksen Scope 1- ja 2 -päästöihin. Sitoudumme myös mittamaan ja vähentämään Scope 3 -päästöjämme.

SBT = SCIENCE BASED TARGETS

SBT-aloitteessa mukana oleminen tarkoittaa, että sitoudumme vuonna 2015 solmitun Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä ilmaston lämpeneminen alle kahteen asteeseen. Sitoutumalla SBT-aloitteeseen saavutamme entistä vaikuttavampia tuloksia yhdessä useiden muiden toimijoiden kanssa.

Vuonna 2015 perustetun aloitteen taustalla vaikuttavat muun muassa Maailman luonnonvarainstituutti, Maailman luonnonsäätiö WWF, YK:n Kestävän kehityksen -aloite ja Carbon Disclosure Project CDP. Tieteeseen perustuvat tavoitteet ovat päästövähennystavoitteita, jotka määritetään tieteeseen pohjautuen.

SBTI & TAMMER BRANDS

Olemme sitoutuneet Science Based Targets initiativen mukaiseen päästöjen vähennystavoitteeseen (SME target route). Saimme hyväksynnän SBTi-tavoitteellemme 11.8.2022. Pääset <tästä> Science Based Targetsin tietokantaan, josta voit tarkistaa Tammer Brandsin tavoitteen.

Virallinen SBTi-lupauksemme on, että sitoudumme vähentämään Scope 1- ja 2 -päästöjä vertailuvuodesta 2021 vähintään 38 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeksemme olemme asettaneet 75 % päästövähennyksen Scope 1- ja 2 -päästöihin. Sitoudumme myös mittamaan ja vähentämään Scope 3 -päästöjämme.

Toimitusketju. Supply chain.

TOIMITUSKETJU

Tiedämme, että toimintamme aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt koko arvoketjussa ovat merkittävin ilmastovaikutuksemme. Toimintamme aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt tarkoittavat muun muassa Tammer Brandsin tuotteiden koko elinkaarta, joka kattaa valmistuksen lisäksi hankinnan, kuljetukset ja tuotteen lopullisen käytön.

SCOPE 3 -PÄÄSTÖT

Tuotteiden valmistuksen ja logistiikan päästöihin voimme vaikuttaa vain yhteistyössä yhteistyökumppaniemme kanssa. Käytössämme oleva Amforin BEPI-ohjelma (Amfori Business Environment Performance Initiative) mahdollistaa tavarantoimittajiemme ympäristönsuojelun tason tarkastelun ja ympäristöriskien lieventämisen arvoketjussamme. Amfori BEPI-ohjelmaa käyttävien tavarantoimittajiemme määrä kasvaa merkittävästi joka vuosi.

Epäsuorista Scope 3 -päästöistä mittaamme vuosittain itse maksetun logistiikan (upstream), työmatkaliikkumisen, liikematkustuksen, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin pakkausmateriaali- ja apuainehankinnat, Hämeenlinnan Logistiikkakeskuksen ja Tampereen konttorin jätteet ja veden.

Itse maksettu logistiikka (upstream) on Scope 3 -kategorian suurin päästölähde. Logistiikan päästöt ovat pienentyneet vuodesta 2021, mikä johtuu osin laskentatavan muutoksesta. Vuodesta 2023 lähtien ylävirran logistiikan laskenta on perustunut logistiikkayhtiöiden ilmoittamiin päästöihin, kun aiemmin päästöjä arvioitiin tonnikilometripohjaisesti käyttäen estimoituja kuljetusmatkoja.

Pakkausmateriaali- ja apuainehankintojen päästölaskentaa olemme onnistuneet tarkentamaan (painotiedot eurojen sijaan). Kategoriassa päästökertoimien päivittäminen vaikuttaa paljon kokonaispäästöihin.

Liikematkojen päästöt ovat vaihdelleet, mikä osin vuosittaisista muutoksista laskentatavoissa. Tässä kategoriassa hiilijalanjälkipäästöjä onkin syytä tarkentaa ja vakauttaa laskentatapaa.

Vuonna 2023 päästölaskentaan lisättiin jäteveden määrä. Jätteiden päästöt vaihtelevat kokonaisjätemäärän ja energiajakeen osuuden sekä käytöstä poistettujen trukkien akkujen määrän mukaan.